torsdag, augusti 10, 2006

Utlänning...?
Igår var jag på en tillställning och satt en stund och pratade med en äldre man. Efter en stund så frågar han mig om jag gillar utlänningar. Frågan gjorde mig något ställd och innan jag hunnit svara säger han att han själv inte gillar utlänningar. Jag fick inte något mer tillfälle att prata vidare med honom men många frågor dök upp i mitt huvud. Vad menar han med ordet utlänning? Menar han människor i andra länder, eller menar han människor som bor i Sverige men som är födda i andra länder? Jag vet inte, men när jag börjar fundera på vad detta innebär känns tanken väldigt motbjudande. Gillar han bara svenska människor då? Och hur definierar han svensk? Är människor som är adopterade från andra länder sedan de var bebisar svenska? Är Ann som har en mamma som är född i Sverige och en pappa som är född i Portugal svensk? Eller Anders som har danska föräldrar men är född i och har bott i Sverige hela sitt liv, och är Ali som är född i Sverige av Libanesiska föräldrar svensk? Eller ändå svårare… Peter som är född och lever i USA men som har föräldrar vilka är födda i Sverige. Är han svensk eller är han amerikan?

En gång läste jag om den franske politikern Jean-Marie Le Pen om hans definition av vad en fransman är. Det är en människa vars föräldrar också är fransmän, sa han, och vars föräldrar också är fransmän. Men då måste ju även dessa vara födda av fransmän, och de i sin tur måste också vara födda av fransmän…etc, ect, hur långt måste man gå tillbaka då och var startar innebörden av det franska? Med andra ord har han satt sig själv på pottkanten, med sin definition säger han ju att han kommer från Afrika! Ja, ni kan ju själva fundera över detta en stund och att han egentligen inte ens själv kan svara på vad en fransman är för något. Rent vetenskapligt finns det ju faktiskt inte sådana här rasbiologiska gränser. Jag lämnar över mina tankar till de som känner sig manade att tycka till om mitt inlägg!

Foto: svenska blommor?? :)

2 kommentarer:

D-C sa...

Jag har nog blivit påverkad av medias rapportering, medias aldrig slutande rapportering om mellnöstern. Jag har blivit mer rasistisk tror jag, jag orkar liksom inte engagera mig bortom mina direkta känslor, och antagligen var de så som gubben fungerade också; Han gick inte bortom det första intrycket, bortom den första känslan av rädsla för det annorlunda, och han skulle aldrig tänka i de termer som du tänker. Jag är bättre än honom för jag försöker åtminstone, men ibland kräver ens eget liv så mycket av en att förståelse för det som ligger utanför får bli ett senare projekt.

Lo sa...

Precis så kände jag i våras när alla ville diskutera olika ämnen som de läser på universitet, jag orkade inte för jag hade fullt upp med inre egna projekt! men nu är det nya tag! :)