onsdag, augusti 23, 2006

Äntligen danslektioner igen!
Tack vare Hanna som inspirerat mig! Jag älskar dans och skulle vilja pröva på alla möjliga sorts danser! Jag kan sitta och titta på dans, både live och på tvn och glömma av tiden totalt! Skulle kunna titta hur länge som helst för jag blir helt trollbunden. Som liten stod jag alltid framför tvn i tyllkjol och dansade någon egen påfunnen form av balett (stackars familj som inte fick se på tv ifred, får fortfarande höra det av min syster som var mäkta irriterad). Sedan gick jag som tonåring flera kurser i jazzdans. En gång prövade jag faktiskt klassisk balett men på den tiden tyckte jag att det gick för sakta fram (dåligt tålamod som jag har), jag ville dansa på tå med en gång, så jag slutade. Sedan gick det lång tid utan dans (en kort kurs i salsa bara) men nu som vuxen har jag i flera år dansat orientalisk dans vilket är underbart! Musiken, kläderna och de kraftfulla men feminina rörelserna tilltalar mig väldigt mycket. Har även hållit en egen workshop i magdans. Men nu ska jag ta lektioner i jazzdans och det ska bli underbart att träna kroppen på det sättet! Skönt att ha hittat tillbaka till dansen. Under en lektion i kulturvetenskap berättade vår föreläsare om en forskare som kommit fram till att dans är en del av vad som gör oss till människor, att det skulle ingå i våra instinkter för gruppgemenskap och överlevnad. Kanske det ligger något i det med tanke på att det alltid funnits någon form av dans bland alla kulturer i alla tider!

2 kommentarer:

Tant Grön sa...

Tack Linda vad jag blir smickrad av att jag inspirerat lite!! Jättekul att du också ville dansa!

Dansskorna tänkte jag köpa när vi fått medlemskortet, för då får man 10% rabatt på dansbutiken vid valand - bra va?

Kram

Lo sa...

ja, just det. vi kanske kan handla ihop för jag vill också ha riktiga skor!