tisdag, augusti 08, 2006

Nostalgi med kultserie!
Häromdagen köpte jag dvd-boxern med 80-talets stora kultserie Shogun. I nio timmar (uppdelat på två dagar) satt jag som klistrad och återupplevde denna underbara tv-serie. När jag och min väninna A var små var detta fredagarnas stora happening. I tretton avsnitt fick vi ta del av författaren James Clavells prisbelönta berättelse om en engelsk sjöfarare som hamnar i 1600-talets feodala Japan. Där blir han den förste utlänningen som blir utnämnd till samurajkrigare. På den tiden (80-talet) lekte jag och A många utklädninglekar och Shogun var en stor inspirationskälla för oss, både vi själva och våra Barbiedockor var utklädda till geishor och försökte prata japanska med de små fraser vi lärt oss på tv! Fraserna sitter fortfarande som ett smäck och en dag hoppas jag att jag ska få nytta av dem eftersom Japan är ett land som jag bara MÅSTE besöka!

På tal om Japan kan jag inte låte bli att länka till den här http://www.thejapanesearecrazy.com/ En del av dem är helt underbart sjukt roliga!

2 kommentarer:

D-C sa...

http://dejvan.blogspot.com/

narcissist-david. ;)

Pöss.

Lo sa...

Tack Kent för samurajfakta! jag blir alltid lika imponerad av dina djupa kunskaper så fort jag nämner något på ytan! Jag tycker nog ändå att Richard C gjorde en bra rollprestation i den serien men jag har aldrig tyckt att han är särskilt attraktiv! :)det var han inte i Törnfåglarna heller, hihi!

Dejvan: vad kul med din nystartade blogg! ska med spänning följa den!

//Lo