måndag, augusti 28, 2006

Pengar styr...
Måste bara skriva om ytterligare en film jag sett som får mig att bli upprörd över vår värld, The constant gardener av Fernando Meirelles (som även gjort Guds stad). Den handlar om hur stora läkemedelsbolag gör allt för pengar, testar farliga mediciner på människor i Afrika som behöver vård vilket gör dem sämre eller dör. Mycket upprörande men tyvärr är det så det är, kapitalismen styr allt, pengar hellre än liv.
När jag besökte Uganda gick det rykten om att västerländska läkemedelsbolag som forskade och tillverkade HIV-bromsmediciner endast satsade på den variant av HIV som är vanligast i västvärlden. Enligt dessa rykten var det ingen som ville satsa pengar på den variant som var mest vanlig i Afrika även om medicinen finns. Jag vet inte om detta är sant men det skulle inte förvåna mig. Är det någon som vet mer om detta?
Sant är i varje fall att de stora läkemedelsbolagen ser HIV som en lönsam marknad och sant är att 39 stora bolag för några år sedan stämde staten i Sydafrika för att de tillåter import av billigare kopior av bolagens aidsmediciner.

3 kommentarer:

D-C sa...

Mother fuckers!

Tant Grön sa...

riktigt svineri! skrev mkt om detta när jag läste ekonomi faktiskt, vilka följder globaliseringen får....finns hur mycket mer sviniga saker som förekommer :o(

Lo sa...

ja, det är helt sanslöst sjukt, Hanna! jag blir rädd...