söndag, augusti 27, 2006

Inget nattliv för mig i Barcelona
I våras besökte jag den vackra och trevliga staden Barcelona. Det var en fin stad men tyvärr tycker jag att besöket var för kort. Vi åkte en weekend, torsdag till söndag och om man ska åka så kort ska man verkligen inte göra som jag – se allt och vara överallt på tre dagar. Det slutade med att jag var så utmattad att när vi skulle ut på kvällen för att äta middag och titta på nattlivet var jag tvungen att åka tillbaka till hotellrummet för jag blev sjuk. När vi satt vid bordet på den mysiga restaurangen kom ett extremt illamående över mig när maten kom in. jag hade slagit på stort och beställt anka med hallonsås (mår illa ännu bara jag tänker på doften). Jag var yr och iskall på hela kroppen. Restaurangpersonalen undrade om det var maten det var fel på och kom in med en ny rätt för att jag skulle må bättre men synen av den oljebadande kycklingen med benpipor som stack upp som dukades fram fick mig att må ännu mer illa och vi var tvungna att gå därifrån. Min stackars väninna åkte med mig tillbaka och gick också till sängs, till hennes (kan jag tänka mig) stora förtret. Jag tycker så synd om henne för att jag förstört hennes kväll men vad kunde jag göra! Tyvärr hade jag inte närvaro nog att ta ett foto av den sista maträtten som fick mig att ge upp (kanske tur det) men lägger istället ut bild på Gaudi's La sagrada familia som gjorde ett stort intryck på mig. Eftersom jag nyligen läst konsthistoria var Barcelona ett perfekt ställe att åka till, vilka underbara kultur- och konstskatter det finns i denna stad!

2 kommentarer:

D-C sa...

Oj vilken byggnad. Ser surrealistisk ut, som om den kunden platsa i en fantasy- eller science-fiction-film.

Lo sa...

ja, det är nog en del surrealim i den fast art neuvou ska det vara enligt arkitekten själv, med lite "egna" inslag. Du ska se den i verkligheten! Det ser inte likadan ut från alla håll (olika stilar) samt att den är väldigt speciell inuti. den är dessutom inte färdigbyggd så det är lyftkranar och pådrag där jämt. Rent hypotetiskt bör den vara klar om 20 år eller vad det nu var...