torsdag, december 14, 2006


Bugs
Måste bara flagga lite för svts naturprogram Den undre världen som sänds i kväll! Det är helt otroliga närbilder på insekter och deras värld! Jag har alltid haft en fascination av insekter, speciellt myror! När jag var liten kunde jag sitta och titta i flera timmar, rädda dem från vattenpölar, skapa genvägar för att de lättare skulle ta sig hem osv…! Om ni bara visste vad lika de är oss människor! Lever i samhälle med gruppbeteende alla gör samma saker, jobbar för en diktator, påminner om kommunism! haha! Dessutom har vissa myrarter små inhägnade områden med bladlöss som de tar hand om med mat, tar ut dem på grönbete för att sedan mjölka dem på vätska som myrorna använder. Precis som vi med kor!
En gång när jag läste zoologi passade jag på att fråga en zoolog om forskning på myror. Han menade att skillnaden mellan oss och myror var att vi var intelligenta medan myror bara går på instinkt för att arten och samhället ska överleva. Jag hävdar att vi människor inte är tillräckligt intelligenta så att vi förstår andra djurarters intelligens. Jag menar, det är ju intelligens med vårt mått mätt, enligt vår norm av intelligens! Myror kanske har en annan typ av intelligens som inte vi ens förstår! Myror kanske tycker att de är de mest intelligenta varelserna på jorden! :) Dessutom har vi rätt mycket instinkter vi med…eller…

2 kommentarer:

D-C sa...

Jag är inte intelligent, men jag låtsas! ;) Programmet är väldigt läckert.

Tant Grön sa...

jaa, jätttehäftigt är det! Jag slås av hur otroligt vackra de är på nära håll, inte alls så äckliga som jag tycker att de är så som jag är van vid att se dem!