onsdag, maj 07, 2008

Mer te
Min nya gourmethobby har gjort att hela mitt skåp är fyllt med olika tesorter nu, kommer aldrig att kunna dricka upp dem själv. Så vänner, nära o kära - kom och drick massor av te hos mig i sommar! :-)

De senaste inköpen är Oolong som är ett delvis fermenterat te som ligger någonstans mellan grönt och svart te. Ganska schysst tycker jag, men jag måste nog vänja mig eftersom jag är så inbiten på grönt. Vågade mig även på ett svart te också, Darjeeling. Ett svart tunnbladigt te från Himalaya. En ganska blommig frisk smak. Bra att ha att bjuda på är mitt utlåtande...
Köpte också Grön Darjeeling, ett grönt klassiskt te från Himalaya. Smakar lite för lite även om jag låter det dra länge. Men gott som vardagste.

Vet inte om det är mina smaklökar som är otränade men trots att alla de här teerna ska vara fina och exklusiva tycker jag att Icas gröna kinesiska te för 39 kr smakar godast...

1 kommentar:

D-C sa...

Det där med att kunna "träna upp sina smaker" för att kunna skilja det fina från det sämre tror jag är aningens mycket skitsnack som folk sysslar med. Smak, inte bara vad gäller kläder utan även smaklökar skiljer sig åt, och att vissa saker tillskansat sig mer status är ju bara konstruktioner; man har valt att säga att en viss typ av smak är bättre än en annan även fast det egentligen bara är två smaker som samexisterar på den här jorden.
Att kunna sortera smakerna från te till te är bra, men att du har en viss personlig smak som dessutom inte kostar särskilt mycket ska du inte ursäkta dig för. Finns gott om pellejönsar som orkar sitta och sniffa på ett och samma dyra te i flera timmar ändå!
Jag vet själv om att jag använder vissa attribut, vissa objekt för att höja upp min status och markera min identitet, men jag jobbar på att inte döma andras smak bara för att jag tycker på ett visst sätt. Det ligger så mycket mer värde i att respektera andra än att kategorisera.