fredag, maj 02, 2008

Aldrig mer i min kropp
Jag är ganska bra på det. Ibland tänker jag att det inte är så farlig och så gör jag det ändå. Men nu ska jag sluta helt! Ivarje fall så gott det går. Ibland kan man inte veta eller så måste man för att det inte finns nåt annat. Men jag ska satsa stenhårt nu på att inte inta transfetter!

Det är livsfarligt. Kroppen vill inte ha den typ av fett och gör allt för att det inte ska gå upp till hjärnan (om det gör det blir man dum) så istället tar kroppen in det i cellerna och lagrar det, det är då man blir fet. Det har också påverkan på hormonerna - det är svårare att bli gravid, det påverkar tillväxten - gravida kvinnor får ofta för tidigt födda barn eller barn som väger för lite. Det ökar risken för bla prostata - och bröstcancer. Det ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar med 90%!

Ofta finns dom i produkter som har lång hållbarhet och som inte behöver stå i kylskåp. Läser man innehållsförteckningen står det oftast "innehåller delvis härdat fett" eller "partially hydrogenated fat".

Mest transfetter finns det i:
chips, ostbågar, lösviktsgodis och andra snacks
pajer och piroger (halv-helfabrikat)
pulversoppor och pulversåser, buljongtärningar
bakverk, kex, kakor, en del glass (som man köper i affären, ibland även i bagerier)
frityrolja, pommes frites och färdiglagade produkter

Om man vill fördjupa sig http://matforum.nu/index.php?topic=448

1 kommentar:

D-C sa...

Snygg bild. ;)
Jag tror inte att något är direkt livsfarligt om man äter det med måtta.
Att äta balanserat genom varierad mat tror jag är nyckeln och då gör det inget om ett och annat transbakverk slinker ner ibland, även fast man förstås bör undvika det.