måndag, april 28, 2008


Mina japanska teer
Idag kom de japanska teerna jag beställt på nätet. Sencha, Kukicha och Genmaicha.
Sencha är det te man dricker mest till vardags i Japan. Det är det te som smakar bäst av de jag beställt, jag gillar det. Ganska lättdrucket.

Kukicha var ingen hit... det smakar mycket mer färskt gräs än sencha, mer hösmak... När man framställer det här teet används främst bladskaft och bladnerver och det sägs att smaken är frisk och lätt....hm, jag gillar det inte alls, tror till och med att jag ska ge bort det till nån i present.

Slutligen Genmaicha, det är rätt ok tycker jag, särskilt när man dricker det till maten, som måltidsdryck. Teet är baserat på ett japanskt te som heter bancha där man även tillsatt rostat ris. I sverige är det också känt som sushi-te, eftersom det serveras till susi och ibland kallar man det för popcorn-te eftersom riset ibland kan poppa!

Möjligtvis är det så att jag bättre gillar de kinesiska gröna teerna, de är inte lika gräsiga i smaken. Men jag får återkomma om det när jag även köpt lite olika sorter av dem också.
Ett te som jag aldrig testat är det japanska Matcha - det gröna pulvriserade teet som används vid tecermonier. Det är så himla dyrt, men jag ska köpa lite i sommar eftersom jag är så nyfiken.

3 kommentarer:

D-C sa...

Trevligt att läsa om teerna, ska bli ännu trevligare att smaka dom!
Lär lägga upp ett eget teinlägg snart.

Shadow sa...

Kan skicka matcha till dig.

Lo sa...

men gud vad gulligt av dig!!! gärna! :)