tisdag, november 07, 2006

Resebyrån spinner på våra drömmar om paradis!
Jag ska skriva min c-uppsats med utgångspunkt i begreppet exotisering och om hur gamla koloniala tankestrukturer lever kvar i dagens västerländska syn på världen. Ett exempel är den här resebyråns reklam om Senegal i Afrika! Kolla in vad dom skriver! (på tal om drömresor menar jag…) www.resfeber.se/multimedia/flash/senegal/mac_senegal_text.html

Jag exotiserar också givetvis, tänk bara på alla mina drömmar om att varma öar med turkosblått vatten och vita sandstränder skulle vara ett paradis! Eller att jag inbillar mig att fransmän kysser bättre än andra män… skojar bara, bara ett exempel på hur myter skapar en ”sanning” genom att tillskriva nationaliteter vissa ”goda” egenskaper, med andra ord exotisering… Man hittar exotiseringen inom det mesta som vi producerar, några exempel är etno-prylar, konst, s.k. världsmusik och företag som spinner på våra drömmar om vår längtan efter paradiset och något genuint och ursprungligt i olika kulturer.
Spännande… hm, undrar om jag ska använda mig av psykoanalys eller bara postkolonial teori i min uppsats…? Någon som har förslag?

5 kommentarer:

D-C sa...

Bra idé. Men exotisering, som är en typ av stereotypisering, ägnar väl sig alla av oavsett etnicitet? Det är ju kategorier vi använder oss av när vi orienterar oss och behöver väl inte nödvändigtvis vara ett arv från kolonialtiden? Vi stereotypiserar ju även våra närmsta grannar eller människorna i staden längre bort eller skillnaderna mellan göteborgare och stockholmare! Jag förhåller mig lite kritisk till bereppet och förklaringen av det...

Lo sa...

hm, kategorisering är ett västerländskt sätt att tänka, enligt kursboken ivarje fall...

Tant Grön sa...

Kollade just in länken - suck! Blir om möjligt ännu mer resesjuk! Har aldrig tänkt på senegal förut...kanske skall lägga till det till min planerade afrikarutt. Vem hänger på? ;o)

D-C sa...

Njä det tror jag inte. Tror att det är en generell mänsklig egenskap att kategorisera. Vi och dom finns ju överallt, inte minst tex i mellnösternkonflikten.

Lo sa...

Ja, kap verde ligger ju precis utanför Senegal... :)